Poniższy scenariusz zajęć przeznaczony jest do realizacji w nauczaniu zintegrowanym. Wykorzystałam w nim multimedialną grę dla dzieci " Chcę, aby na moim niebie było słońce " wydaną przez Studio VOX-media oraz wprowadziłam elementy obsługi programu Microsoft Word. Zajęcia dotyczą tematyki ekologicznej, poprzez zabawę i wiele metod aktywizujących dzieci zapoznają się z róznymi formami zachowań proekologicznych i uczą się wrażliwości na problemy środowiska.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM Nauczyciel prowadzący : Irena Gałach Data zajęć: 14 .VI . 2006 Czas trwania zajęć: 2 godziny lekcyjne Temat : Wyruszamy z misją „ Na ratunek Ekolandii”. Cele :
- Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska .
- Ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka
- Kształtowanie współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
- Kształtowanie rozumienia i świadomości tego , że człowiek jest integralną środowiska, a niszcząc je – niszczy siebie
- Zachęcanie do proekologicznych zachowań
- Zapoznanie ze sposobami likwidowania ujemnych skutków integracji człowieka w świat przyrody
- Rozwijanie logicznego myślenia i spostrzegawczości
- Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania poleceń
- Utrwalanie wiadomości dotyczących rodzajów zdań
- Wdrażanie do samokontroli wykonywanych zadań
- Kształtowanie odpowiedzialności za własną pracę
- Zachęcanie do wykorzystywania komputera w nauce , poprzez przyjazny i zrozumiały sposób komunikacji między programem multimedialnym i dzieckiem
- Zapoznanie z obsługą gry multimedialnej dla dzieci „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się programem „ Microsoft Word” w zakresie pisania i rysowania .
Umiejętności kluczowe ucznia :
- Rozumie potrzebę ochrony przyrody , szanowania planety w celu utrzymania warunków do życia roślinom , zwierzętom i ludziom
- Próbuje ocenić skutki zupełnej degradacji środowiska przyrodniczego
- Potrafi ocenić skutki niewłaściwych zachowań ludzi , proponuje ich modyfikacje
- Zna sposoby ochrony przyrody ; podaje przykłady konkretnych działań
- Odpowiada na pytania dotyczące sposobów ochrony środowiska przyrodniczego na podstawie wysłuchanych tekstów i wiadomości zdobytych podczas pracy z grą multimedialną „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”
- Odważnie i twórczo odgrywa różne scenki , wczuwa się w rolę
- Układa poprawnie zdanie z rozsypanki wyrazowej
- Pisze w programie Microsoft Word zdania rozkazujące o ochronie przyrody ; stosuje poprawnie pisownię „ nie” z czasownikami
- Poprawnie stosuje klawisze Shift , Alt, Backspace , Delete, Enter
- Potrafi dodać napisane zdania do wybranego kształtu i pokolorować elementy wykonanego rysunku z użyciem prawego przycisku myszy ( opcja Autokształt)
- Zna zasady „ poruszania się” po grze multimedialnej „ Chcę , aby na moim niebie było słońce’.
Metody :
- programowane : z użyciem komputera,
- aktywizujące : gry dydaktyczne , giełda pomysłów , techniki manualno - plastyczne
- praktyczne : pokaz , ćwiczenia przedmiotowe,
- podające : pogadanka , opis , objaśnienie i wyjaśnienie .
Formy pracy :
- zbiorowa jednolita , zbiorowa zróżnicowana, indywidualna , praca w grupach .
Środki dydaktyczne : gra multimedialna dla dzieci „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”, duży arkusz szarego papieru do burzy mózgów , marker , trzy arkusze szarego papieru z wykresem kołowym do pracy w grupach : „ Woda to życie” , „ Słońce to życie” , „ Powietrze to życie” , rozsypanka wyrazowa : Czyste powietrze , ziemia i woda , to nasza przyszłość , dyskietki do pisania i rysowania z gotowymi kształtami znaków do uzupełniania dla uczniów . Przebieg zajęć : I. Wprowadzenie w tematykę zajęć .
- Powitanie uczniów . Podanie tematu zajęć . Poinformowanie o możliwości zdobycia dyplomu „ Przyjaciel Ziemi”.
- „ Burza mózgów „ – uczniowie zapisują na kartkach skojarzenia z wyrazem „ przyroda” i przyklejają je na arkuszu szarego papieru .
- Pogrupowanie karteczek w zbiory : zwierzęta , rośliny , ludzie . Próba sformułowania odpowiedzi na pytanie „ Co to jest przyroda?”
- Udzielenie odpowiedzi na pytanie „ Co potrzebne jest ludziom , zwierzętom i roślinom do życia ?” ( woda , światło , powietrze , jedzenie , itp. )
- Próba przedstawienia scenariusza do sytuacji :
- Na Ziemi zabrakło słońca.
- Na Ziemi zabrakło czystego powietrza.
- Na Ziemi zabrakło czystej wody. ( Praca w grupach)
II. Ratowanie Ekolandii – wyspy zaczarowanej przez złego czarownika Śmieciownika z gry multimedialnej „ Chcę , aby na moim niebie świeciło słońce” .
- Wysłuchanie wstępu do gry , z której uczniowie dowiadują się , że będą pomagać ratować Ekolandię , piękną wyspę , strzeżona przez słońce , którą zanieczyścił zły czarownik Śmieciownik. Zadaniem ich jest uwolnić słońce uwięzione przez złego czarownika . Aby tego dokonać uczniowie muszą wykonać wiele zadań .
- Wykonywanie zadań w kolejności umieszczonej na mapie gry. ( Niewykonanie jakiegoś zadania blokuje przejście do następnego etapu gry )
Uczniowie muszą :
- pozbierać śmieci i posegregować je do odpowiednich pojemników ,
- oczyścić zanieczyszczoną wodę – zakręcić zwór od rury odprowadzającej ścieki do rzeki , wyłowić śmieci i zbudować z tych elementów oczyszczalnię ścieków ,
- oczyścić powietrze , zatykając kominy odprowadzające dymy i założyć filtry na wyloty kominowe ,
- zbudować karmniki i paśniki dla leśnych zwierząt ,
- pokolorować rysunek ( zadanie nie musi być wykonane , aby dotrzeć do uwięzionego słońca)
- Etap końcowy gry – uwolnienie słońca przy pomocy „ nagród” zdobytych podczas wykonywania zadań . Uczniowie obserwują jak brudna i smutna Śmieciolandia znów zamienia się w piękną Ekolandię.
- Zaśpiewanie piosenki „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”.
- Zamknięcie gry multimedialnej.
- Układanie haseł o ochronie przyrody z wykorzystaniem programu Microsoft Word.
Uczniowie otrzymują gotowe kontury emblematów ( koła , kwadraty , trójkąty , prostokąty – nagranie na dyskietce) . Przy pomocy opcji „Autokształ” i prawego przycisku myszy wpisują na nie hasła i wykonują symbole rysunkowe zgodne z tematyką haseł . III. Zakończenie zajęć .
- Ewaluacja zajęć – prezentacja haseł przez dzieci .
- Zapisanie haseł na dyskietkach , wyjęcie dyskietek ze stacji dysków .
- Wspólne ułożenie na tablicy zdania z rozsypanki wyrazowej – Czyste powietrze , ziemia i woda to nasza przyszłość.
- Kliknięcie ikony zamykającej pracę komputera .
- Wyłączenie komputerów z sieci .
- Uporządkowanie sali po zajęciach .
Opracowanie: Irena Gałach |